פיתוח אתרי אינטרנט בימינו הוא מצרך חיוני לכל בעל עסק בישראל ובעולם. ישנם מספר שיטות נפוצות לפיתוח אתר אינטרנט לעסק שלך ובחירת הטכנולוגיה או הדרך הנכונה ביותר עבורך תלויה במספר פרמטרים שונים. כדי שתוכלו לגבש את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם ריכזנו את כל השיטות הנפוצות ביותר לפיתוח אתר אינטרנט, כל השלבים שבדרך ועלות מוערכת של התהליך.

בניית אתר אינטרנט, איפה מתחילים?

ראשית, חשוב לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות כדי להבין לאן פנינו מועדות ומה המטרה העיקרית של האתר שלנו, מהי מטרת האתר? מי הוא קהל היעד שלי?  מה אני מקווה להשיג? לכל אחת משאלות אלו יש מספר תשובות שונות שבהתבסס עליהם נוכל להתאים את הטכנולוגיה הנכונה ואת התהליך הנכון כדי למקסם את התוצאה הסופית. לדוגמא: מהי מטרת האתר? אולי לקדם את העסק ולמשוך יותר לקוחות? אולי להקים בלוג ולכתוב על נושא מסויים שאני מאמין בו? אולי תוכנה אינטרנטית שבה העובדים שלי יוכלו לנהל תיקי לקוחות ולתחזק את העסק? בעזרת כל אחת מהשאלות הללו נוכל לאפיין את האתר שיתאים בדיוק לצרכים שלנו ולקבל את המקסימום מכל התהליך.

 

כמה זמן לוקח לבנות אתר?

בניית אתר אינטרנט היא לא בהכרח תהליך ארוך ומייגע, כפי שציינתי בפיסקה הקודמת, משך פיתוח האתר תלוי בעיקר בכמות היכולות שלו ובטכנולוגיה שנבחר בזמן הפיתוח. לדוגמא, אם ברצוננו לבנות אתר תדמית לעסק שלנו או להקים בלוג המציג כתבות תוכן מעניינות, מדובר על זמן פיתוח מינימלי ביותר, אתרים אלו יחסית פשוטים לביצוע ויכולים לעלות לאויר במספר ימים או שבועות מועטים של פיתוח. לעומת זאת, אם נרצה לבנות מערכת לניהול העסק, חנות אינטרנטית או כל אתר אחר המציג יכולות טכנולוגיות מאתגרות (לדוגמא: מערכות תשלומים, מערכת הזמנות, אתר המשלב מספר רב של אנימציות ואפקטים, מערכות תקשורת בזמן אמת, וכו׳) משך פיתוח האתר יהיה בהתאם לכמות העבודה הנדרשת ויכול לנוע בין חודש ועד לחצי שנה ויותר במקרים קיצוניים בה המערכת מורכבת ומצריכה יותר משאבים.

 

פיתוח אתר אינטרנט – כל השלבים מ-א׳ עד ת׳

תהליך פיתוח האתר מורכב ממספר שלבים עיקריים אשר כל אחד מהם הינו חיוני לקבלת האתר המושלם עבורכם. התוצאה הסופית היא תוצר של איפיון האתר בצורה הנכונה, עיצוב וחווית משתמש שיגרום לכם לבלוט, כתיבת תוכן איכותי ומעניין שימשוך את הגולשים וכמובן בחירת הטכנולוגיה הנכונה עבורכם.

  • איפיון האתר – בשלב זה נשאל את כל השאלות החשובות כדי לקבל תמונה כוללת של העסק (כפי שמפורט בפסקה לעיל ״איפה מתחילים״). חשוב להבין מהי מטרת האתר ומה נרצה להשיג באמצעותו.
  • עיצוב וחווית משתמש – עיצוב האתר הוא אחד החלקים החשובים ביותר בתהליך הפיתוח. בשלב זה חוקר המעצב את קהל היעד שלכם, את מהות השימוש באתר וביחד עם יכולות המערכת שתוארו בשלב האיפיון מעצב את נראות האתר שלכם בסוף התהליך. לאחר ההתרשמות הראשונית שלכם מהעיצוב המוכן, תוכלו לתת הערות או הצעות יעול שונות מצדכם עד לקבלת מוצר שאתם מרוצים ממנו. חשוב לציין כי לאחר תחילת פיתוח המוצר קשה מאוד לחזור אחורה ולבצע שינויים בעיצוב, לכן, כל שאלה או טענה שיש לכם לגבי העיצוב הסופי, עכשיו זה הזמן.
  • פיתוח האתר –  לאחר שאיפיון האתר והעיצוב הסופי מוכנים, ניתן לעבור לשלב הפיתוח. בשלב זה צוות הפיתוח יבחן מגוון רחב של טכנולוגיות ובהתאם לצרכים שלכם יבחר את השיטה הטובה ביותר עבורכם. בהמשך נפרט על סוגי הטכנולוגיות השונות.
  • העלאת האתר לרשת – לאחר שעבודת הפיתוח הסתיימה, נרצה להעלות את האתר החדש שלנו לאויר העולם. כדי לעשות זאת נזדקק לשני שירותים שונים:
    • דומיין (שם האתר) – כדי שאנשים יוכלו להזין בשורת הכתובת שלהם בדפדפן את שם החברה שלכם (לדוגמא my-company.co.il), תאלצו לקנות את שם האתר מחברה מורשית לרישום דומיינים. ישנם מספר לא מבוטל של חברות המציעות שירות זה, בניהם box ו דומיין דה נט. במידה ואתם מעוניינים בדומיין בינלאומי (com, net, org) תוכלו לגשת לאתר goDaddy ולמצוא דומיינים במחירים מעולים (טיפ קטן, סריקה קצרה בגוגל תגלה לכם מספר רב של קופונים שיוזילו לכם את עלות הדומיין הבינלאומי משמעותית). עלות ממוצעת של דומיין נעה בין 50 ל 70 ש״ח לשנה.
    • אחסון – על מנת להנגיש את האתר החדש שלנו לשאר העולם, נאלץ לאחסן את קבצי האתר על שרת ציבורי. חברות אחסון מציעות מגוון חבילות שונות לאחסון קבצי האתר שלכם. חבילות אחסון נעות בין 25 שקלים לחודש לחבילה בסיסית ועד למאות שקלים בחודש לאתרים בעלי תעבורה גבוהה מהרגיל (כמות גולשים חריגה ושימוש גבוה של משאבי השרת). גם את שירות זה מציעות מספר חברות מוכרות ובניהם goDaddy ו Bluehost.
  • קידום דיגיטלי – רוב האנשים מאמינים שפיתוח האתר הוא השלב הקשה והמאתגר בכל התהליך, לצערינו, כמות הגולשים שיגיעו לאתר שלנו והצלחת האתר החדש בעולם האינטרנט תלויה לרוב במנועי חיפוש ורשתות חברתיות. לצורך כך נכנס לתפקיד הקידום הדיגיטלי. ישנם מספר דרכים שונות לגרום לגוגל (או כל מנוע חיפוש אחר) לאהוב ולקדם את האתר שלכם החל מתוכן איכותי ועד להתאמת האתר לצרכים מיוחדים ולמכשירים השונים הקיימים בשוק. לשם כך מומחי הקידום הדיגיטלי יחקרו כל פיסת אבן בתחומכם ויגרמו לאתר החדש שלכם לבלוט מעל כולם. חשוב לציין כי קידום אתר אינטרנט הוא תהליך ארוך ומייגע ובחלק גדול מהמקרים נאלץ להמתין מספר חודשים לפני שנוכל לראות תוצאות חיוביות בתהליך הקידום. חשוב להאזר בסבלנות.
  • תחזוקה – שלב זה הוא כמובן לא חובה, אך חשוב לדעת מראש לאן אתם נכנסים ובמידת הצורך מי יהיה בצד השני לעזור לכם כשתצטרכו. אנו מציעים ללקוחותינו חבילות תחזוקה בעלות חודשית מזערית הכוללת לרוב את אחסון האתר, קניית הדומיין ונציג מנוסה הזמין בעת הצורך במידה ומשהו לא עובד. אין כל מניעה לדלג על שלב זה ולדאוג לכך בעצמכם, רק חשוב לזכור שעולם האינטרנט הוא לא עולם פשוט, שרתים לעיתים קורסים, תוקף הדומיינים פג, פרצות אבטחה קיימות על בסיס יומיומי בכל רחבי הרשת ולכן חשוב שיהיה מי שישמור עליכם.

 

 

באיזה טכנולוגיה משתמשים?

תהליך הפיתוח והטכנולוגיה שנבחר לפיתוח האתר תלויה כמו תמיד במטרת המוצר הסופי. ישנו מגוון רחב של טכנולוגיות פופולריות בתחום ולכל אחת מאלו יש את היתרונות והחסרונות שלה. כדי לעשות קצת סדר, אנסה לפרט על מספר טכנולוגיות נפוצות כיום בעולם הפיתוח ואסביר מה השימוש העיקרי שלהם ומה היתרונות והחסרונות בכל אחת מהשיטות.

  • עמודי תוכן סטטיים (HTML + CSS) – הדרך הפשוטה ביותר לפיתוח אתר אינטרנט היא יצירת האתר באמצעות שפת HTML (שפת תגיות אותה כל דפדפן מכיר ויודע לתרגם לאלמנטים ויזואליים) ועיצוב אותם אלמנטים באמצעות שפת CSS (שפת עיצוב תגיות המוטמעת גם היא בכל דפדפן). שיטה זו מהירה מאוד לפיתוח אך אינה מתאימה לרוב האתרים בתעשיה. הסיבה לכך היא שהשיטה מאוד מוגבלת בדינמיות שלה להתפתח, כל עמוד חדש יצרוך מצוות הפיתוח עבודה נוספת, בנוסף, אין באפשרות הלקוח לעדכן את התוכן הקיים אלא באמצעות מפתח אתרים בעל ידע בתחום ובעל גישה לקבצי האתר. שיטה זו מתאימה ללקוחות המעוניינים לפתח אתר בעל מספר מועט של עמודים (1-3 עמודים לכל היותר) ואין בכוונתם לעדכן את תוכן האתר בעתיד.
  • WordPress (וורדפרס) – וורדפרס היא מערכת קוד פתוח (חינמית להורדה ולשימוש לצורך עצמי) המכילה מגוון רחב של פיצ׳רים (מאפיינים) המעניקים לה יכולות מדהימות. וורדפרס מציעה שלל אפשרויות כמו בחירת ערכות נושא, התקנת תוספים מיוחדים הנותנים ערך מוסף למערכת הקיימת, מערכת ניהול בה יוכל כל אדם ללא ידע בפיתוח לערוך ולנהל תכנים באתר, מהירות פיתוח בלתי רגילה, יכולת התאמה אישית של האתר כמעט בכל פינה (מצריך ידע נרחב בפיתוח על מנת לבצע התאמות אלו) ועוד המון אפשרויות מדהימות שהופכות את וורדפס למערכת הנפוצה ביותר בעולם לפיתוח אתרים (לרשימה המלאה של כל יכולות המערכת בקרו באתר וורדפרס). כמובן שלכל מערכת טובה יש גם חסרונות. וורדפרס פותחה במטרה לעזור לקהילת כותבי התכנים להקים אתרי בלוג בקלות ובפשטות, היא אינה מותאמת לבניית אתרים מורכבים או מערכות בעלות יכולות טכנולוגיות מסובכות ולכן, במקרים מסויימים, היא לא מתאימה לחלק גדול מלקוחותינו.
  • Frameworks (מערכות תשתית) – ישנו מגוון רחב של מערכות תשתית מוכנות המסייעות לצוות הפיתוח בבניית האתר מבלי לדאוג לכל התשתיות הבסיסיות הנוגעות בתקשורת הישירה עם השרת. כדי שאוכל להסביר יותר לעומק איך מערכות אלו תורמות לתהליך, אאלץ לרדת לפרטים מעט יותר טכניים (🤮). בזמן שמערכות אלו מטפלות בניתוב הבקשות (routing), ניהול ותצוגת המידע מול מסד הנתונים ומול דפדפן הלקוח (MVC) ואף ניהול העומס על השרת (sockets and requests), יוכל צוות הפיתוח להתרכז בעבודה למען צורכי הלקוח מבלי לדאוג לשאר המעטפת. דוגמא למערכות תשתית נפוצות הם: Symfony, ASP.NET, Yii, Django, Laravel וכו׳. במערכות אלו לצוות הפיתוח יש גמישות מלאה במהלך הפיתוח ללא דאגה מהגבלות כל שהן שקיימות על המערכת (וורדפרס לדוגמא). החיסרון העיקרי של שיטה זו היא שפיתוח המבוסס על מערכות אלו הוא בהכרח תהליך ארוך יותר וכמובן שגם יקר יותר כתוצאה מכך.

לאחר שסיכמנו חלק ניכר מהשיטות הקיימות לפיתוח אתרים, נציין כי אין ״דרך נכונה״ לעשות זאת, כל אחת מהשיטות הללו יכולה להתאים לפיתוח האתר שלכם. תוכלו לסמוך על צוות הפיתוח שיעשה את הבחירה הנכונה בהתבסס על תהליך האיפיון שביצעתם מול מנהל המוצר.

 

אז כמה עולה לפתח אתר אינטרנט?

עלות פיתוח האתר מתבססת על כל השלבים שהזכרנו לעיל, האם האתר מכיל כמות תוכן גדולה? האם האתר מכיל פיצ׳רים רבים? האם הוא נבנה על מערכת קוד פתוח קלילה או שנבנה מהיסוד להתאים לצורכי הלקוח? כדי לעשות סדר, נוכל לספק הערכה גסה של עלות בניית אתר בהתאם לטכנולוגיות השונות ללא עלות תחזוקה וקידום דיגיטלי.

סוג האתר עלות מוערכת
אתר סטטי (1-3 עמודים) ועיצוב בסיסי 4,000 – 1,500 ש״ח
אתר תדמית או בלוג הכולל מערכת לניהול תוכן בסיסית 8,000 – 4,000 ש״ח
חנות אינטרנטית ( e – commerce ) עם מערכת לניהול מוצרים ומלאי 15,000 – 7,500 ש״ח
מערכת מותאמת אישית ללקוח (מערכות לניהול לקוחות, תקשורת בזמן אמת, תוכנות אינטרנטיות לביצוע פעולות וכו׳) הצעת מחיר מותאמת אישית לפי צרכי הלקוח

 

לסיכום

פיתוח אתר אינטרנט היא משימה לא פשוטה אך הכרחית לקידום העסק שלך בעולם הדיגיטלי של ימינו. אנחנו בחברת Site Me Up עוברים עם כל אחד מלקוחותינו על כל השלבים הדרושים, החל מאיפיון האתר ועד לקידומו בכל מדיה אפשרית כדי שכל אחד ואחת מהם יקבל את מה שמגיע לו ואפילו יותר.

לתיאום פגישת ייעוץ ללא עלות ולקבלת הצעת מחיר, מלאו את הטופס בתחתית העמוד ואחד מנציגנו יחזור אליכם בשעות הקרובות.